Hakutulos

Ahvenlammen laavu. Kuva: AT

Ahvenlampi. Kuva: AT

Ahvenlammen laavu

Ahvenlammen laavu sijaitsee noin 35 kilometriä Rovaniemen keskustasta luoteeseen Songan kylän pohjoispuolella. Noin kolmen kilometrin etäisyydellä on vanhojen metsien suojelualue Kuusikkoselkä - Paljukkalaki.

Hirsirakenteinen laavu on lammen rannassa, vaaran rinteessä. Laavulla on tulipaikka ja polttopuita löytyy laavun päätykatoksien alta. Laavun läheisyydessä on kuivakäymälä.

Rovaniemen keskustasta Kittiläntietä noin 20,7 km Sinettään, josta Pellontietä noin 11,2 km, josta oikealle Nuorajärventietä noin 4,9 km, josta oikealle metsäautotietä noin viisi km, josta vasemmalle tieuraa noin 240 m pysäköintialueelle, josta moottorikelkkauraa etelän suuntaan noin 1,2 km, josta risteyksestä vasemmalle polkua pitkin laavulle noin 100 m. Pohtimolampi – Palojärvi moottorikelkkaura kulkee laavun vierestä.

Kommentit

Lisää kommentti
3,0/5
Tiina 2.10.2018 9:52
Käytiin 29.9.2018. Ei ollut kyseisestä laavusta jäljellä kuin nuotiopaikka. Liekö purettu vai poltettu.
Teemu 5.6.2020 18:25
Olisiko tämä kommentti ollut kuitenkin tarkoitettu läheiselle Särkilammen laavulle. Särkilammella ei näkynyt kuin nuotiopaikka, Ahvenlammelle laavu näytti olevan ainakin moottorikelkkauralta katsoen.
Jere 31.10.2020 20:35
Paikka oli hyvässä kunnossa.
Ville Sorsa 22.8.2021 17:28
Käytiin perheen kanssa 22.8.2021 Ahvenlammen laavulla. Se oli hyvässä kunnossa, siisti ja polttopuuta oli paljon. Yritimme seurata täällä annettua ajo-ohjetta, mutta emme ole varmoja onko reittikuvaus ja pituuden oikein. Oli hankala ymmärtää. No, löysimme kuitenkin omaa reittiämme. Ajoimme Nuorajärventietä, ohitimme ajaessamme paikan, missä ennen on ollut Särkilammen laavu ja joka on siis palanut. Siitä oli täällä aiemmin kommentti. Jatkoimme autolla Särkilammen ohi Keski-Peurajärven kaakkoisrantaan. Sieltä löytyi Tölhän laavu, mikä oli sekin aika mukavan oloinen tulistelupaikka. Tölhän laavulta kävelimme noin kilometrin verran helppokulkuista moottorikelkkareittiä ahvenlammen laavulle. Kartasta katsoen näyttäisi siltä, että Ahvenlammen laavulle kannattaisi ajaa siten, että Pellontieltä käännytään Mäntyjärventietä, josta sitten n 5km jälkeen oikealle. Kartan mukaan tämä tie veisi aivan laavun viereen. Kannattaa ensin tutkia karttaa ja reittiä.
Sh 29.4.2022 9:20
Mäntyjärventieltä ei pääse autolla Ahvenlammen laavulle. Kyseinen tie on Peurajärventie ja siinä on lukollinen puomi heti tien alussa.

Tietoja

• Katsottu: 12805
  • Latitude: 66.6977403396714
  • Longitude: 25.1595443664474

Lähellä olevia kohteita

• Karhunulkin luontopolku
    Karhunulkin luontopolku sijaitsee Rovaniemen keskustasta noin 24 km luoteeseen, Lehtojärven kylässä. Luontopolku kulkee tunnelmallisessa mäntymetsässä päättyen Karhunulkin kallioiselle laelle, mistä on hienot näkymät alueen järville. Karhunulkin luontopolku alkaa pysäköintialueelta, jolta lähdettäessä ylitetään ensin Pellontie ja jatketaan siitä Karhulammentietä noin 320 m, josta käännytään oikealle ja jatketaan sähkölinjaa Nuoraojan ylitse. Polku kääntyy kohta Nuoraojan jälkeen vasemmalle kangaspolkua pitkin ylös vaaraan...
  • Möötikkärakan patikkapolku
    Möötikkärakan patikkapolku sijaitsee Songassa noin 24,8 km Rovaniemen keskustasta luoteeseen, Sonkajärven itärannalla kohoavan Möötikkärakan rinteellä. Möötikkärakka on luonnonkaunis osin kallioinen vaara, minkä laelta on huikeat näköalat Sonkajärvelle ja alueen vaaroihin. Polku nousee pysäköintialueelta itään kohti Möötikkärakan näköalapaikkaa. Alussa polku nousee jyrkästi ylös vaaraan, mutta muuttuu myöhemmin loivemmaksi seuraillen osin vaaran rinnettä päättyen lopulta ylös vaaran laen kallioiselle näköalapaikalle...
  • Keski-Peurajärven laavu
    Keski-Peurajärven laavu sijaitsee noin 34 km Rovaniemen keskustasta luoteeseen Songan kylän pohjoispuolella Keski-Peurajärvellä. Noin kahden kilometrin etäisyydellä on vanhojen metsien suojelualue Kuusikkoselkä - Paljukkalaki. Hirsirakenteinen laavu on järven rannalla kuivalla kankaalla järeässä metsässä. Laavulla on tulipaikka...
  • Lehtojärven lintutorni
    Saapumisohje: Lehtojärvi sijaitsee Pellosta Sinettään kulkevan tien (tie 83) eteläpuolella. Noin 7 km Sinetästä länteen sijaitsee P-alue, jossa esitellään Lehtojärven kulttuurikierros ja kyläpuisto. Pysäkiltä on luontopolkua pitkin matkaa lintutornille noin 200m. Ympäristö: Sinettäjärven pohjoispää...